Tuesday, July 22, 2014

Tart buah-buahan


Saya guna resepi zizah jane abdul karim cumanya saya guna jem nenas jer dan tak letak perisa strawberry pun kat dohnya sebab tak berapa suka perisa strawbeŕry tapi suka sangat dengan buah strawbeŕry.....camna tu....

Untuk tampuk yang warna hijau tu saya guna acuan fondant daisy yang paling kecil.

Mula2 buat saya susun bijan tu satu2....tapi masuk tray yg ke tiga saya dah tak larat....main lekatkan jer bijannya....hahaha....tapi cantik gakkan...

Resepi TART STRAWBERRY...

220 gram butter,
70gram minyak sapi,
3 sudu besar gula icing,..
1 biji telor kuning sahaja..
3 sudu besar tepong kastard
3 sudu besar susu tepong ..
1 camca tea esen vanila,
jem STRAWBERRY secukup nya, 
400 gram tepong gandum..
perasa STRAWBERRY ...
perwarna yg sesuai utk adunan ni biskut buah STRAWBERRY..

CARA2.... 

Pukul telor,gula ,butter,minyak sapi,dah sebati masukkan esen vanila ,tepong kastard ,susu tepong,tepong gandum.dan gaul dgn tangan ,bila dah sebati..asing kan sedikit agak2 ya utk perwarna hijau ( untuk daun) selebeh nya utk perwarna merah STRAWBERRY...( dah siap bole lah mula kan dgn membuat nya...mula masuk kan jem strawberry...kedalam tepong yg di ambil agak besar duit siling 20 sen..kemudian ikut lah bentok buah strawberry......bila dah siap ,bubuh daun yg berwarna hijau tadi di atas buah strawberry..( daun guna yg acuan daisy utk fondant yg paling kecil...ldah siap puan tabur kan biji bijan...tekan satu2... Jgn rapat2 ya ..lihat contoh gambar tu ya..dah siap bakar 20 minit ..kepanasan 160c...



satu lagi resepi tart buah2an saya share kat sini.

Tart bluebery manggis 
resepi ibu zai jj 

1 cawan majerin
3 sudu besar gula icing
1 biji telur kuning 
1 sdu teh esen bluebery/strawberry - ikut jenis buah
Pewarna pink/merah -ikut jenis buah

Kacau guna whisk je

*2 1/2 cwn tpg gndum
*2 sudu besar tpg jagung
*2 1/2 sudu besar tpg kastard 

Ayak semua

*Campur dgn 2 sudu besar susu tepung

Sedikit bijan untuk hiasan
Pewarna hijau.
Jem nenas bluebery/strawberry..Secukupnya

Cara2 

Pukul butter + Gula icing + Esen. Masukkan telur pukul bagi sebati je. Satukan bahan *, masukkan dlm adunan butter uli sampai sekata...asingkan sedikit untuk bhgian daun n warnakn dgn hijau.selebihnya warnakn purple+ merah sedikit...klu doh lembik tmbh sikit tepung agak2 xmelekat di jari..k.pastu terap ikut bentuk buah pilihan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...