Sunday, July 13, 2014

BINGKA ROTI LAPIS

Ini la hasilnya bila dah terlebih2 stok roti. Jumaat lepas ada kendiri aqiqah di surau. Menunya sup pekat cicah roti. Maklum la bulan puasa, perut jadi sempit....lagi pun makannya lepas terawikh dan tazkirah....dekat pukul 11 mlm. Banyak roti lebih....jadi mula la mereka macam2 menu berasaskan roti. Resepi asal bingka ni dari Riaputih@MyR. Bezanya resepi ni dengan bingka roti selalu tu ialah rotinya dikisar lumat.

Saya lapis2kan macam kek tu... Lapisan hijau tu bercampur skit dengan plain sebab lapisan plain tu tak cukup keras saya dah tuang yg hijau.

BINGKA ROTI

Dicuba dan diubahsuai : zulfaza love cooking

Bahan-bahan ( 4 orang )

2 bj telur 'A'  (saya guna 3 biji saiz c)
5 keping roti gardenia
1 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula
1 camb mentega
1/4 camt garam
500ml santan/susu cair(1 tin 400ml + 100ml air)
Bijan (tak letak....ganti kismis jumbo)
1 camt esen vanila


Cara-cara
Kisar gula dan telur(guna blender je). Kemudian masukkan planta. Kisar lagi.
Masukkan susu cair dan roti, biar sekejap dan kisar.
Akhir sekali masukkan esen vanila, garam dan tepung. Kisar lagi sampai sebati.
Bahagikan adunan kepada 5 bahagian. Yg warna asal buat 2 bahagian. Letakkan bahagian lain pewarna pilihan.
Tuang 1 bahagian warna asal ke dalam loyang bingka yg telah dilengser, bakar huna api atas sahaja menggunakan suhu 200 c selama 10 minit ataupun adunan keras. Keluarkan dari oven dan tuang bahagian kedua. Bakar 10 minit dan keluarkan dari oven. Taburkan kismis hitam dan tuangkan bahagian ke 3. Bakar semula. Ulang proses hingga selesai melapis. Akhir sekali gunakan api atas bawah dan bakar selama 30 minit atau hingga permukaannya sedikit garing
Kalau buat satu warna tuang jer adunan dalam loyang yang digris dan tabur bijan (sangrai terlebih dahulu) dan bakar atas api atas bawah dengan suhu 180 - 200 C selama 1 jam. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...