Tuesday, June 28, 2016

Moreh 23: Sup tulang berempah MakMak


Sup tulang kaw jadi juadah moreh. Sedap hingga menghirup sup....habis licin....Alhamdulillah. Cerita panjang2 pun tak guna.....jom intai resepi yang saya gunakan untuk sup ni.....


Sup tulang berempah MakMak @ ZLC

5 kg tulang (saya suka bahagian tengkuk sebab dagingnya banyak dan takde lemak)
1 kg daging (saya rebus seketul besar lepas tu dah empuk baru hiris)
1 paket rempah kurma (paket sederhana)
1 kg bawang merah - kisar/hiris nipis
4 labu bawang putih - kisar/hiris nipis
300 gm halia (ketuk)
1/2 kg bawang ros - hiris nipis dan goreng utk dijadikan bawang goreng
1/2 kg daun sup + daun bawang + daun ketumbar - hiris
2 ketul sebesar ibu jari gula batu
Garam secukup rasa
5 batang kulit kayu manis
15 biji buah pelaga
5 kuntum bunga lawang
4 sb lada hitam (tumbuk)
20 biji cili padi - kisar (optional)
1 kg kentang
Tomato jika suka
1  cawan tepung jagung (bancuh dengan air secukup kalau nak sup yang likat2 macam kat mamak tu - tak nak letak pun ok jer)

Air secukupnya
Minyak untuk menumis


Dalam periuk besar, rebus tulang dan daging serta halia hingga daging hampir empuk.

Masukkan kentang dan kecilkan api. Sementara itu dalam kuali tumis rempah tumis hingga naik bau. Masukkan bawang merah dan putih yg dikisar atau dihiris. Tumis lagi hingga airnya hampir kering. Masukkan rempah kurma. Tumis hingga pecah minyak. Tuang ke dalam periuk sup.

Kacau sebati dan perisakan dengan garam, lada hitam dan cili padi kisar tadi. Kemudian masukkan daun2 hiris. Masak hingga kentang empuk dan renihkan selama setengah jam. Akhir sekali masukkan tepung jagung dan kacau hingga sup memekat.

Sedap dimakan bersama roti....dan nasi putih atau sedap juga dimakan begitu saja 😃😃😃😃😉😉😉

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...