Tuesday, June 21, 2016

Cake And Bread Pudding



Korang biasa tak beli atau buat kek tapi tak abis? Kekadang terbiar jer sampai berkulat tak dimakan. Tapi sekarang tak perlu membazir lagi. Kek yang tak habis tu sedap dibuat puding. Aritu dah buat puding yang guna agar2 tu, kali ni buat puding versi bakar pulak.

Saya ni pun dok memikirkan macam mana nak buat dengan leftover orange muffin yg masih banyak berbaki tu. Dah tak larat nak makan muffin bulan2 posa ni. Tapi semua teringin nak makan. Bila dah buat makan sikit dah tak mau lagi. Jadi nak selamatkan kena makeover muffin tu.


Cake And Bread Pudding (Puding kek dan roti) @ ZLC


3 cawan kek (yg dah dipotong kiub atau 2 cawan kek dan satu cawan roti). Susun dalam loyang yang dah dioles dengan mentega.

Untuk kastard

*4 biji telur
*1 3/4 cawan susu
*1/2 cawan gula

Satukan *. Kacau sebati menggunakan whisk. (Tambah susu kalau kek/rotinya banyak)

Tuang kastard ke atas kiub kek tadi. Tekan2 sedikit supaya kastad menyerap sepenuhnya ke dalam kek/roti.

Bakar didalam oven pada suhu 180 celcius selama lebih kurang 40 minit atau hingga atasnya keperangan. Hidangkan dengan susu cair/krim atau sos vanilla.


Sos vanila @ ZLC

1/2 cawan gula
3 sb gula perang
1 sb tepung gandum
Secubit serbuk buah pala
1 biji telur
2 sb mentega
1 1/4 cawan krim putar (saya guna krim masakan)
1 sb esen vanila

Satukan semua  bahan dan gaul rata menggunakan whisk. Masak menggunakan api sederhana. Kacau sentiasa supaya tidak berketul. Masak 10 - 12 minit hingga likat. Hidangkan bersama puding kek.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...