Sunday, October 16, 2016

Potato Salad


Resepi ni saya intai dari http://www.hellmanns.com/recipes/detail/31353/1/the-original-potato-salad. Saya buat potato salad ni untuk sesi perjumpaan geng masak kat rumah. Buat potluck.  Ada yang bawa mi kari dan desert kek coklat berhantu, pecan butterscotch dan CT.

Asalnya nak picnic kat taman tapi cuaca sekarang tak menentu. Jadi nak selamat plan buat kat rumah saya jer.

Potato salad ni saya hidangkan dengan ayam bakar, jagung rebus dan coselaw.



POTATO SALAD
salad kentang

INGREDIENTS

2 lbs. potatoes (5 to 6 medium), peeled and cut into 3/4-inch chunks
5 - 6 biji kentang saiz sederhana. (Saya rebus, kupas dan potong kiub)

1 cup Mayonnaise
1 cawan mayonis

2 Tbsp. vinegar
2 sb cuka

1 1/2 tsp. salt
1 1/2 sk garam (saya letak garam masa merebus kentang) 

1 tsp. sugar
1 sk gula

1/4 tsp. ground black pepper
1/4 sk serbuk lada hitam

1 cup thinly sliced celery
1 cawan celery yang dihiris nipis

1/2 cup chopped onion
1/2 cawan bawang besar cincang

2 hard-cooked eggs, chopped (optional)
2 biji telur rebus cincang (pilihan)


DIRECTIONS
Cara2nya

Cover potatoes with water in 4-quart saucepot; bring to a boil over medium-high heat. Reduce heat to low and simmer until potatoes are tender, about 10 minutes. Drain and cool slightly.
Resepi asal kupas kentang dan potong kiub. Rebus empuk, toskan dan sejukkan sebentar. Saya rebus dengan sedikit garam, kupas kulit, potong kiub.

Combine Mayonnaise, vinegar, salt, sugar and pepper in large bowl. Add potatoes, celery, onion and eggs and toss gently. Serve chilled or at room temperature.
Satukan mayonis, cuka, garam dan gula dalam mangkuk. Masukkan bahan2 lain dan gaul rata perlahan2. Sejukkan atau.hidangkan pada suhu bilik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...