Monday, October 3, 2016

Pandan Kaya Ball


Menu minum petang...bila tu?....minggu lepasπŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ. Jadi jangan nak mintak sepinggan....dah lama habisnya. Hari baru nak update....nak bagi resepi jer...suruh buat sendiri.


Saya kalau ada mak datang duduk kat rumah ni, rajin la buat kuih petang2. Sebab dia rajin minum petang. Cari la resepi2 yang simple tapi lazat macam kaya ball ni. Berbaloi buat...banyak juga dapatnya satu adunan. Inti saya campur2...kaya dan nuttela.  Biasa kaya ball takde perisa pandan camni tapi saya tambah pandan paste sebab sukakan aromanya.


Acuan???. Saya guna jer acuan yang ada...janji sedap jer kejadiaannya....acuan kuih cara/baulu pun boleh jer guna. Resepi ni saya olah dari resepi yg saya cnp kat  blog Along homecreation.


Pandan Kaya ball

Bahan-bahan
250g tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
secubit garam
125g mentega (Mama guna majerin aje!)
75g gula kastor
4 biji telur
200ml susu segar
1 sk pes pandan
Serikaya

Kaedah penyediaan

1. Ayak tepung, serbuk penaik dan garam. Ketepikan.
2. Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur dan pukul lagi.
3. Masukkan pes pandan.
4. Masukkan 1/4 susu, putar, masukkan 1/4 campuran tepung, selang-seli hingga habis.
5. Lenser acuan dengan sedikit minyak masak. Sudukan bancuhan agak-agak separuh acuan, sudukan pula sedikit kaya dan tutupkan dengan lebihan bancuhan.
6. Panaskan ketuhar pada 145 C dan bakar pada rak tengah selama 10 - 12 minit. (Saya malas nak guna oven jadi masak atas dapur gas jer).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...