Thursday, September 25, 2014

Ikan masak pindang dan tumis sayur peria

Arini kekanda ada appoinment di hospital, anak2 takde penjaga. Ummi tak ke pejabat arini. Uruskan anak jer.

Pagi selepas sarapan dan mengemas dapur, saya ke pasar. Beli sayuran dan buah2 skit....tujuan utamanya selain beli sayur tu nak cari limau untuk buat jus K lime dan acar limau. Tapi seperti biasa la saya ni bila dah ke pasar tu macam2 dibelinya.....termasuklah akar teratai.... Nanti saya update masakan daripada akar teratai ni yer....katanya selain digoreng sedap dimasak sup....

Bahan2nya..

2 ekor ikan senangin
1 biji bawang besar belah 6
*5 ulas bawang
*4 ulas bawang putih
*1 inci halia
*1 inci kunyit hidup
Tumbuk atau kisar*

**6 biji cili padi - tumbuk kasar atau belah 2
3 keping asam gelugur
2 batang serai diketuk/titik
daun kesum diambil daunnya (kali ni saya letak bunga kantan)
2 biji tomato belah 4
air secukupnya
minyak untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Panaskan minyak. Tumis * dan ** hingga naik bau dan keperangan. Masukkan serai dan bawang besar. Tumiskan seketika. Masukkan air, kacau rata. Masukkan ikan, asam gelugur. Biarkan ikan masak dan mendidih. Masukkan garam dan gula secukup rasa, daun kesum dan tomato. Biarkan sebentar. Tutup api dan hidangkan....


1 biji peria - belah dua, buang biji,  hiris nipis dan rendam dengan air garam setengah jam untuk mengurangkan pahitnya, basuh dan toskan.
10 ekor udang besar
1 /2 biji bawang pesar dihiris nipis
5 ulas bawang putih dihiris nipis
5 biji cili padi dihiris kecil (lebih kalau nak pedas)
Sedikit serbuk kunyit
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Tumis cili padi, bawang besar dan putih hingga keperangan. Masukkan udang dan serbuk kunyit. Tumiskan seketika. Masukkan peria. Tumis hingga peria dan udang masak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...