Saturday, July 16, 2016

Pucuk ubi rebus, ulam pegaga lawan sambal tempoyak - hidangan win rumah terbuka


Hari ni masih syawal lagikan....merata2 ada kenduri dan majlis rumah terbuka. Kitrg pun nak pegi ke rumah anak buah. Dia ajak makan2 sempena syawal. Katanya menu nasi putih ngan lauk pauk biasa. Lega tekak dengo.... rasanya dah tak tertelan ketupat ka....rendang ka.... nak makan lauk2 biasa...menu kampung pulak.

Badan memang rasa tak berapa sihat. Tapi datang makan rumah sedara mara nih rasa tak sedap pulak lenggang kangkung bawak perut keroncong. Dah adat dan kebiasaan bawa buah tangan....walaupun tak seberapa dan tuan rumah pun menjamu macam2.

Kebetulan semalam pegi kebun kawan. Dia offer kutip hasil yang tak termakan2 sebab dah banyak sangat katanya. Apa lagi, sambil tangan bersilat dengan nyamuk yang menghurung tangan dan muka yg terdedah, sambil jari jemari rancak mengutip hasil tanaman.

Bab2 petik cili, kutip pucuk ubi dan yg sama waktu dengannya tu saya suka sangat......😅😅😅😅. Terima kasih daun keladi tuan tanah dan pekerja kilang dia yang dari dulu dan selamanya rajin berkebun. Lain kali kitrg datang lagi yer....tolong peghabihkan hasil tanaman..hehhehhe.

Ni la hasil yang dikutip. Ulam pegaga dan pucuk ubi saya gu kan dengan sambal tempoyak. Makan ramai2 kat rumah anak buah nanti. Syok wooo.


Terung tu esok saya nak buat sambal rencahkan bilis atau udang segar.......pergh...kecur air liur dah nih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...