Tuesday, July 26, 2016

Nasi Mandy Ayam


100 pax utk majlis raya pejabat. Saya tak sempat nak ambil gambar macam selalu....kelam kabut sampai terlupa....subuh2 dah start memasak...lepas tu uruskan anak2 ke sekolah.

Gambar2 ni pun minta dari kawan...jadila....Alhamdulillah komennya memberansangkan.

Chicken Mandy @ ZLC

Bahan-bahan untuk Mandhi/mandy Daging:-

1 ekor ayam potong 4 atau 8/ikut suka dan di cuci bersih
1/2cmt ketumbar biji
1/2cmt jintan manis
1/2cmt lada hitam biji
1/2cmt all spices  (boleh beli kat kedai barangan timur tengah)
1 biji bawang besar-belah 4
1-2 helai daun bay
1 inci halia
Garam
air untuk merebus

Cara penyediaan:-

1. Rebuskan daging dengan kesemua bahan di atas hingga empuk dan lembut, bergantung pad pada daging anda tu. kalau nak cepat masukkan ke dalam presure cooker jer..
2. Bila daging dah empuk, keluarkan daging, tapis air rebusan dan ketepikan.

Nasi Mandhi
Bahan-bahanya:-

4 cawan beras basmathi ~ rendam 30 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi (saya guna 2cmb ghee + 2cmb canola oil)
10-12 cawan air/ stok ayam/daging
1/3cwn kismis (tak letak pun tak pe)
Rempah tumis:-1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
Garam secukup rasa.
Cara penyediaan nasi:
1. Didihkan stok ayam/daging bersama ghee/ minyak, kismis dan rempah tumis hingga betul- betul memgelegak, dengan api yang besar masukkan beras tutup periuk dengan penutup periuk, biarkan hingga mendidih.

2. Bila mendidih, garam secukup rasa, kacau sedikit dan biarkan nasi masak 3/4 masak, dan toskan airnya sedikit, jangan kering kontang pkl pulak just tinggalkan sikit bagi lembab masa nak wapkan nanti supaya tak kering/ hangus. Dalam periuk lan lain yang besar masukkan nasi tadi dan susunkan ayam/ daging dalam periuk, buat lubang ditengah-tengah nasi dan letakkan cawan kopi/lompang, letakkan seketul kecil arang yang telah dibakar hingga berbara, tuangkan sedikit minyak masak/zaitun pada arang tu..masa ni asap akan keluar berkepul-kepul...

3.Dengan api yang paling kecil, tutup periuk dengan aluminium foil cepat- cepat dan kemas supaya asap tak terkeluar dan cover dengan tudung periuk, kalu ada lesung batu letak atas tudung periuk tu kasi berast supaya asap tak kelua, tanak seperti biasa dan biarkan supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi lebih kurang 5-10 minit dan offkan api.

4. Buka tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang, dan biarkan selama 5-10 minit baru gembur nasi dengan garfu Kalu tak letak kaler pada nasi pon tak per...

5. Hidangkan dengan salasa tomato (blend 2-3biji fresh tomato + 1-2 biji cili hijau+1 biji bawang besar. Masukkan jus lemon dan garam secukup rasa. Jangan masak, terus hidangkan je..enak kalau sejuk, saya buat awal & simpan dalam peti sejuk sebelum nk hidang), jarjir/salad/lemon/carrot dan bawang besar. Siap!

NOTE:- Kelainan nasi ni terletak pada aroma asap..Saya dah mencuba beberapa resepi yang ada kat beberapa Blog yang lain tetapi rasanya agak berbeza dari apa yang saya makan so terpulang pada selera masing- masinglah nak menilaikan ikut tekak sendiri kan ...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...