Saturday, July 30, 2016

Agar-agar gudir aka agar-agar santan gula melaka


Agar-agar gudir........buatkan untuk doa selamat kat umah kakak. Resepi ni saya olah dari sumber asal yatiememories. Saya guna agar2 tali sebab takde yang serbuk jadi jumlah air + santannya saya guna 900ml saja untuk 10gm.

Kepala santannya agak nipis sebab santannya sedikit. Kalau nak tebal boleh adjust jumlah santannya. Tadi saya masak 100 gm agar2. Nak sedap guna santan 4 liter dan 5 liter air tapi saya cuma guna 1 liter santan jer. Tapi rasanya ok...sedap. Satu lagi disebabkan gula melakanya pun tak berapa banyak, jadi saya masukkan sedikit nescafe untuk mendapatkan warna yang lebih gelap. Jadila agar2 gudir perisa nescafe gula melaka....


Agar-agar gudir/agar-agar santan gula melaka

Bahan-bahan :

1 paket serbuk agar-agar 10 gm
1 liter air (4 cawan)
1 ketul gula melaka (lebih kurang 200 gm)
1/4 cwn gula pasir (boleh adjust ikut citarasa)
250 ml santan pekat
1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu
Secubit garam
2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan

Cara-cara:

Masak gula melaka yg diracik halus, gula pasir bersama 1 cwn air. Masukkan daun pandan yg di simpul. Masak hingga didih dan sentiasa di kacau. Bila dah siap tapiskan dan jadikan jumlahnya 2 cawan.  (Guna air yg dari 4 cwn tu ya)

Dalam periuk bersih, masak 2 cawan air bersama dngn serbuk agar2. Masak hingga mendidih.

Masukkan air gula melaka tadi dan sentiasalah di kacau hingga didih.

Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur dan garam.

Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana.

PENTING!!

Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.

Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk dan umpphhh bila masuk ke tekak..heheheeee...


Saya guna santan sejuk dari peti sejuk. Jadi tak mendidih lama pun santannya dah berkepala.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...