Wednesday, August 20, 2014

Sup tomato bebola daging dengan pasta

Ini la menu sarapan pagi ni.....sup tu saya dah sediakan malam tadi.....pagi tinggal nak rebus pasta dan hidangkan saja...

Anak2 memang suka sangat pasta2 ni....selalu request masakkan pasta.... Saya pun kalau tengok pasta yg unik2...
Malam tadi dah siapkan sup tomato ni...ikut resepi dan citarasa sendiri....kebanyakan bahan saya guna yang segar....salam, basil, ...ambil dari depan rumah

2 biji bawang besar - cincang
5 ulas bawang putih - cincang
6 biji tomato - potong kecil
1 tin kecil tomato puree
1 paket bebola daging (saya guna jenama marina - atau boleh buat sendiri guna minced meat)
2 sb cili kering kisar
1 sb/sk lada hitam yang ditumbuk (sedap kalau guna lada hitam yg ditumbuk sendiri)
3 helai daun salam (fresh atau yang kering)
segenggam daun basil segar atau 1 sk yg kering
2 pack cendawan butang putih - hiris nipis
boleh tambah celery dan capsicum
Garam dan gula secukup rasa
Minyak atau mentega untuk menumis

bahan2nya

Panaskan minyak. Tumis bawang dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan tomato dan tomato puree. Biarkan hingga tomato lembut. Masukkan bebola daging dan bahan2 lain. Biarkan sehingga merenih hingga tomato lembut. Tambah air jika perlu. Tambah garam dan gula secukup rasa. 

Pasta kali saya guna fusilli ortolano....saja nak try sebab cam cantik jer.....cam sedap jer...

Panaskan air bersama sedikit garam hingga mendidih.
Masukkan pasta. Rebus hingga lembut. Ikut arahan kat pack suruh rebus 7 hingga 8 minit jer tapi saya suka pasta lembut2 jadi saya rebus dalam 15 minit.
Toskan dan gaulkan dengan minyak zaiton. Hidang dengan sup tomato..kalau suka boleh taburkan cheese parmesan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...