Saturday, August 23, 2014

Kek gula hangus

Kali ni try resepi yang sukatannya dan cara yang sedikit berbeza dari sebelum ni. Kali ni saya guna blender untuk mengadun. Selain tu juga saya tak perap adunan seperti yang dinyatakan dalam resepi asal. Hasilnya kek saya jadi gebus sekali sama macam Allahyarhamah kakak saya selalu buat dulu....

Resepi olahan saya

bhn untuk gula hangus..
3/4 cwn gula pasir 
1 cwn air panas
2 sb mentega...

caranya:

masukan gula dlm periuk
guna api sederhana besar
msk gula hgga cair dn berwarna perang, tuangkn air panas sedikit-sedikit..kacau sebati...tutup api...baru masukkan mentega...kacau sebati..n sejukkan...

bahan untuk kek

2 cwn tpg gandum
1/2 sk sodabikarbonat
1 sk baking powder
4 biji telur
1 sk teh esen vanila
1 cawan susu pekat
sedikit garam

caranya:

ayak tepung dengan soda ketepikan.
Kisar guna blender telur, susu, esen dan garam hingga kembang. Tuangkan adunan telur dan gula ke dalam mangkuk berisi tepung gandum, adun sebati (saya masukkan ke dalam blender untuk menghaluskan adunan yang berketul2)
Tuang dalam loyang yang dioles dengan shorterning dan tepung.
Perap selama 3 jam (saya tak perap terus bakar)
Bakar pada suhu 160°C menggunakan api bawah selama 40 minit dan 10 minit lagi dengan api atas bawah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...