Wednesday, August 6, 2014

Asam pedas ikan pari

Hari ni tuai bendi yang ditanam depan rumah....ini tuaian kali ke 4 tau 5....banyak kali jugak la dah makan hasilnya...walaupun tak banyak mana tapi cukup untuk dimasak asam pedas....menu makan malam ni...
Lauk ni encik hubby yang masak....sedapnya...walaupun kali ni cuma letak daun kesum jer sebab bunga kantan takde stok.....daun kesum tu pun amik dari ladang sekangkang kera jugak...

Asam pedas ni kalau style saya lain skit....tak letak halia....kekadang saya letak serbuk kari, kalau ada kerisik letak kerisik.....dan kuahnya pekat dan pedas menyengat....tapi member serumah masa bujang2 dulu boleh hirup kuahnya yang pedas menjobang tu.....
Asam pedas ikan

Asam Pedas Sedap Tak Hengat

I Kilo ikan jenama apa2 (Sembilang/pari/tenggiri/kerapu/senangin dll)
3 sb (cili kering yg dah dikisar)
4 ulas Bawang Putih
8 ulas Bawang Merah Dikisar/tumbuk lumat
1 inci Halia
1 inci/ketul kunyit hidup
Segengam Daun Kesum
Sekuntum Bunga Kantan – belah 4
Bendi/Terung Panjang Belah dua dan potong lebih kurang 3 inci
Sebiji tomato belah 4 (optional)
1 liter air
Air Asam Jawa pekat dalam 1/4 cawan
Gula dan Garam sekukup rasa
----
Tumis cili hingga pecah minyak.
Masukkan bahan yang ditumbuk/kisar dan kacau hingga naik bau. (Bahan ni boleh juga dikisar sekali dengan cili kering dan tumiskan hingga pecah minyak)
Masukkan air asam dan air.
Masukkan ikan, daun kesum dan bunga kantan, bendi.
Masukkan gula dan garam secukup rasa dan biarkan mendidih.
Masukkan tomato dan biarkan lebih kurang 3 minit......siap untuk dimakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...