Wednesday, August 31, 2016

Kek Mentega Cempedak


Tak tahan godaan si Harum Mawar kat fb akak pun apa lagi, berusaha mendapatkan cempedak terbaik utk akak godek jugak jadikan kek cempedak harum semerbak. Masih kekal guna resepi biasa yang digunakan sebelum ni....resepi kek mentega cempedak.


Memang puashati dengan buah cempedak yg dibeli otw balik dari segamat....isi manis leting, empulur dia pun manis, isi penuh dan tebal.....warna pun cukup menarik...sama seperti yang dimaklumkan oleh sipenjual. Rugi pulak beli dia biji jer....nak pegi lagi jauh sangat la pulak.

Sambil buang bijinya untuk kek tangan asyik terbabas suap buah ni ke mulut....tak sempat nak goreng celup tepung dah nampak gayanya...habis baki cempedak ni kami anak betanak makan mentah....anak3 pun suka sangat la.

Bijinya pulak saya kumpul....nanti boleh semai dan rebus selebihnya.


Kalau buat kek ni mesti tak boleh sabar tunggu sejuk.....keluar jer dari oven terus saya angkat keluar dari loyangnya......dan tanpa menoleh kanan kiri lagi terus jer potong 1/4 kek.....daripada 1/4 bahagian tu, lebih separuh masuk perut saya....😣😣😣😣....macam mana nak diet......dua tiga menjak ni asyik tergoda jer bila gambar kek lalu lalang depan mata.... 

Kek mentega cempedak @ ZLC

Bahan-bahan

250 gram mentega 
200 gram gula caster (kalau buat plain butter kek gulanya boleh tambah jadi 250 g)
250 gram tepung gandum + 1 1/2 sk baking powder - ayak
4 biji telur gred A
250 gram isi cempedak, buang biji dan potong kecil-kecil guna gunting jer senang


 Caranya

1) Pukul mentega dengan gula sehingga putih dan gebu.
2) Tambah telur dan pukul hingga gebu.
3) Masukkan tepung dan kacau dengan spatula secara kaup balik.
4) Masukkan isi cempedak dan gaul ala kadar jer supaya isi masih berkeping-keping.


5) Bakar dalam ketuhar selama 45 min pada suhu 180 celcius (suhu saya pakai 160 celcius jer - ikut oven jugak la) atau sehingga masak. (Saya bakar guna loyang 9 inci....kek sedang elok tingginya....cepat masak.....dan cepat boleh ngap)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...