Sunday, November 23, 2014

Nasi goreng cendawan dan sukun goreng cicah sambal kicap

Pagi ni saya sediakan nasi goreng untuk sarapan sebelum bertolak ke Johor untuk menghadiri konferen. Nasi lebih semalam, dan nasi beku dalam freezer serta sedikit nasi lemak halba menu sarapan semalam tu jadi satukan untuk menu nih....takde membazir.

Ermmmmmm.....korang pernah masak nasi lemak goreng. Sedap woooo.....kekadang kalau terlebih bajet nasi lemak tu jangan dibuang kecuali dah basi la....tukar plak jadi menu nasi goreng...takde la jemu isi rumah makan air tangan kita....

Berbalik kepada cerita nasi goreng saya kali ni, saya sebenarnya terlupa langsung nak masukkan sebarang perencah telur pun tak letak......tapi tengok semua orang makan tadi macam tak perasan kot nasi goreng tu ada sayur jer...kira menu vege la...menyihatkan....hehehe....Saya pun bila nak menaip resepi untuk N3 ni baru tersedar yg saya lupa masukkan perencah....hukaloh....klalen aku...

Nasi goreng ni banyak pulak dapatnya bila dah campur macam2.......jadi ada la rezeki guard2 kat pos pengawal tu pagi ni.....Alhamdulillah.

Hidangan sampingan pagi ni sukun goreng cicah sambal kicap johor. Sejak kawen dengan orang jawa ni macam2 saya belajar makan. Dulu paling tidak pun benda goreng2 ni cicah gula jer tapi sekarang selera dah berubah....cicah dengan sambal kicap pulak...

Resepi nasi goreng cendawan

Semangkuk nasi sejuk 

Perencah pilihan (ayam, bilis goreng, udang, sotong, telur)

2 paket Shimeji mushroom dan buna shimeji mushroom

4 biji cili hijau (hiris sebiji)

5 biji cili padi

1 inci kunyit hidup

1 biji bawang besar (hiris 1/2)

4 ulas bawang putih

1/2 paket kacang sweet peas (potong kecil)

1/2 batang karot (potong memanjang)

Garam secukup rasa

Minyak untuk menumis

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Tumbuk halus bawang putih, kunyit hidup, 1/2 bawang besar, cili padi dan 3 biji cili hijau.

Panaskan minyak di dalam kuali. Masukkan bawang hiris dan tumis hingga naik bau. Masukkan bahan tumbuk. Tumis hingga naik bau dan kekuningan. 

Masukkan bahan perencah. Tumis hingga bahan masak (kalau guna bilis masukkan kemudian supaya bilis tak lemau). Masukkan nasi. Kacau rata dan gorengkkan hingga agak kekeringan. Perisakan dengan garam. Dan kacau sebati. Masukkan sayuran, cili hiris dan cendawan. Gorengkan hingga sayur masak dalam lebih kurang lima minit. Angkat dan hidangka 


Resepi sambal kicap

5 ulas bawang putih
15 biji cili padi
kicap masin
gula

Goreng cili dan bawang putih dengan minyak hingga layu (hati2 sebab dia boleh meletup....selalunya saya tutup kuali ketiga menggoreng....sebelum angkat tutup api dulu). Angkat dan toskan.
Tumbuk hancur. Masukkan dalam mangkuk. Tuang kicap secukupnya dan perisakan dengan gula secukup rasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...