Thursday, April 3, 2014

Kuih cara untuk sarapan pagi ni....

Kuih cara lagi......korang mesti boringkan tapi apa kan dayaku.... Pagi ni mood malas. Jam dah terpekik2 suruh bangun tapi mata macam kena gam....kepala dok fikir nak masak apa utk bekal dan sarapan anak. 

Sudahnya lepas subuh baru la turun ke dapur untuk memasak....apa2 yg patut dan sempat dibuat dalam masa yg tinggal tak sampai sejam sebelum anak ke sekolah...


Sabo jer la ummi nih..... Turun tangga dah buat keputusan pagi ni ummi buat kuih cara manis jer....daun pandan banyak lagi.... so bermula la proses mencara di pagi yg hening ni.... jiran2 mesti pikir apa gak la makcik sorang ni buat....subuh2 dah bising dengan bunyi blender...kuikuikui....jgn mare yer....


Jom tengok resepi ulang tayang yg ke sejuta kali nih..

Bahan2...

2 cawan tepung gandum
3 cawan air pandan
1 biji telur
1 sk garam
Gula secukupnya
Minyak untuk menggris
Acuan kuih cara atau baulu cermai
-----
Kisar semua bahan kecuali gula. Panaskan acuan. Griskan dengan sedikit minyak masak.
Masukkan adunan 1/2 acuan. Masukkan sedikit gula dan tuang adunan hingga penuh.
Tutup acuan dengan tudung periuk atau lain2 yg sesuai. Biarkan masak dalam masa lebih kurang 5 minit.
Angkat kuih (saya cungkil guna lidi sate atau pencungkil gigi jer)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...