Saturday, April 12, 2014

Apam balik terlajak lembut jerrrr

Sabtu yg mendung ni sedap dapat makan apam balik lembut homemade ni. Bancuhnya kejap jer....perap jer lama. Buat sendiri jagung ble letak sesuka hati.


2 yang pertama tu saya letak minyak skit.....dah la rupanya jadi hodoh....tak sekata. 

Yg ketiga tu baru la tak letak....cantik jadinya. Bila dah habis masak baru teringat saya ada acuan tembaga apam balik ni.....beli dah lama sgt. Takpe la....nanti lain kali boleh guna.

Komen anak bila makan.....lembut sangat tak macam beli, keras dan liat....

FB Muslimah ShopCentre
2 Cwn tpg gandum.
1 1/2 Cwn air.
1/3 Cwn gula.
2 bj telur.
1 sudu teh baking powder.
1 sudu teh yis mauripan.
2 sudu besar minyak masak.
Secubit garam.
Sedikit pewarna kuning telur.
Bahan tabur.
Kacang tanah yg telah di kisar ( ikut suka).
Gula ( ikut suka)
1 tin Jagung ala cream.
Mentega (ikut suka)

Caranya.

Saya guna blend je, senang dn cepat.
Blend telur dan gula hingga kembang
Masukan baking powder,yis ,minyak dan garam, blend lg,Masukan air,blend lg,
Masukan tpg,blend lg.
Masukan pewarna blend lg.
Dah siap....,perap 1 hingga 2 jam.
Guna kuali non stikc, x perlu taruk minyak.

Saya buat yg kecik2, taruk inti bnyk2 pun dia x kuar,
senang sket nak makan.
Kalau buat besar,bila potong isinya meleleh2, keluar.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...