Friday, October 3, 2014

Mee sanggul udang banjir

Mee sanggul memang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Tapi sekarang ni jarang beli sebab sesetengah tu tak berapa sedap. Mee sanggul yang ini saya beli dari jiran....jenama mama...

Mee ni boleh tahan lama jadi saya beli 4 paket....selain di goreng, sedap juga dibuat pengat dengan pisang dan keledek.

Mula2 tadi rancang nak digoreng.....tapi bila dah siap bahan2 terlintas pulak nak masak mee udang banjir.....teringat masa bercuti ke utara dua tiga tahun lalu....makan mee udang kat pulau sayak dan tanjung dawai......sedap sangat...

Jom tengok resepi....

bahan2nya
1 kg udang saiz L
2 sb cili kering kisar (lebihkan kalau nak pedas)
3 sb sos tomato
3 sb sos cili
3 sb sos tiram
4 biji tomato yang direbus hingga lembik (penyek2kan)
sawi
karot
bunga kobis
putik jagung
kobis
celery

Tumbuk

7 ulas bawang merah
7 ulas bawang putih

minyak untuk menumis

1 paket 250gm mee sanggul dicelur dan ditoskan

***********
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau dan keperangan. Masukkan cili dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan sos2 dan tumis sebati. Masukkan tomato rebus.dan air secukupnya. Biarkan mendidih. 

Pecahkan telur dan biarkan telur sedikit masak. Masukkan sayur dan udang. Biar hingga udang dan sayur masak. Perisakan dengan garam secukup rasa. Masukkan mee dan hidangkan....

Nampak sedap tak...ada gaya2 mee udang kat pulau sayak dan tempat2 sama waktu dengannya tak.....hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...