Sunday, October 26, 2014

Daging dendeng

Tadi pegi pasar beli daging ros kat gerai angah. Minta Angah tolong potong nipis untuk dendeng terus....senang sbb pisau angah tu super tajam....nanti terus basuh, rebus jap, tos dan goreng jer...tak payah nak rebus seketul besar......lepas tu baru nak hiris nipis....

Daging ni ada orang yg tumbuk leper2kan lepas goreng tu....tapi saya tak cukup rajin...



Untuk dendeng ni masih gunakan resepi big bos kat tempat keja tu.....selain daripada resepi tu mudah...sedap pulak tu...anak2 saya suka sbb saya pun tak buat pedas sangat......sekejap jer dah habis....makan dengan nasi dan baki roti puree pagi tadi...

Bahan2nya

1 kg daging ros/steak
20 - 30 biji cili kering kisar halus
20 ulas bawang merah rose
kicap masin dan gula secukup rasa
Air asam jawa yg dibancuh dengan air rebusan daging

rebus daging hingga empuk dan toskan. Hiris nipis. Goreng hingga garing dan ketepikan.
gunkan minyak yang sama, tumis cili dan bawang merah hingga pecah minyak.
Masukkan air asam jawa. Kacau sebati.
Masukkan kicap dan gula secukup rasa.
Masukkan daging dan gaul sebati, amgkat dan hidangkan..sedia dimakan.....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...