Wednesday, April 13, 2016

Serunding halia


Petang tadi punya cerita. Sembang2 dalam group jiran-jemiran.....mula2 cerita pasal penyakit....pastu saya mencelah pasal jus kolestrol. Masa share resepi aritu lupa nak pesan supaya hampasnya jangan dibuang. Boleh guna untuk masakan.....salah satu bahan utama jus nikan halia......bila cerita pasal halia ni, jiran kami, kak lina cake hse keluar la cerita pasal serunding halia....sedap sangat dia cakap. Bahan pun simple sangat. Saya pun apa lagi..

Dengar macam menarik untuk dicuba, jadi terus la mintak resepi. Kak lina kata dia tak pernah buat sendiri.....yg dia dok makan tu ipar dia yg kasi....tapi memang mabeles. Kak lina bg resepi yg sempoi sgt tu....tapi saya derhakakan sedikit resepi asal dengan menambah cili padi....hihihi...ampunkan beta yer....


Tak lama lepas dapat resepi tu saya terus ke dapur. Hampas halia dari jus kolestrol tempoh hari ada separuh lagi (Resepi klik di sini). Simpan lama2 pun tak best......jadi tak sampai sejam....sambil2 adun bingka krakers untuk sarapan esok, serunding saya dah siap....ermmmm mabeles.....kalau buat stok untuk bulan posa pun baguih......leh open oder camnih.....hihihi

Satu lagi serunding halia ni sesuai jugak untuk orang dlm pantang dan badan banyak hangin tukan....ble senang kasi keluar itu hangin....

Buat serunding ni, nak nampak cantik halianya diparut....jadi nampak la serat2nya panjang2....pastu bilis tu ditumbuk dengan lesung batu....tapi yang saya buat ni halia tu saya blend (hampas jus kolestrol aritu) pastu bilis saya kisar guna food processor dengan cili.....hahahha....pemalas punya tukang masak.....takpe la nak buat cara mana pun....janji sodap...


Ok la...jom jengok resepi yang akak share kat bawah ni supaya korang pun boleh menerai memasaknya nanti wokehhhhh.....

Serunding halia @ ZLC

*1 cawan halia yg telah parut halus dan diperah air (airnya jangan buang - simpan dlm peti sejuk - boleh masukkan dlm teh susu atau bancuh dengan air suam bersama madu untuk buang angin dlm badan)
*2 cawan ikan bilis  yg ditumbuk halus
*Cili padi yg ditumbuk halus secukupnya
Garam secukup rasa

Campur * dan goreng dengan minyak yang banyak sampai garing.
Angkat tos kan
Dan tabur garam secukup rasa dan gaul rata. Simpan dalam bekas kedap udara.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...