Sunday, April 24, 2016

Omelet terung aka tortang talong


Menerai omelet terung atau dalam bahasa filipina dipanggil tortang talong. Masakan kampung yang terkenal di filipina ikut kata Hazelyn Navarro sumber asal resepi ini yang dikongsi di fb Aneka Resepi Masakan. Tortang talong ni kalau dihidang untuk sarapan pagi pun ok, simple, sihat.....dan enak atau sesuai juga dimakan bersama nasi panas dan sambal belacan.....perghhhhh berpeluh makan penuh nikmat....

Tengok bahan dan caranya memang tak susah. Kebetulan ke pasaraya giant di plaza masalam jumaat lepas ada jual lelong terung....4 biji tu cuma RM1.....saya beli sepaket semata2 nak cuba masakan ni. Sedap....manis terung tak hilang sebab dibakar....dan kalau bakar betul2....sampai hitam kulitnya, kerja melurut kulit jadi lebih mudah....


RESEPI OMELET TERUNG SEDAP @ ZLC

Bahan:
- 4 biji terung
- 4 biji telor
- Garam dan perasa kalau nak
Saya letak serbuk paprika

Tangkainya jangan dibuang
Cucuk2 terung dengan garpu supaya tak meletup2 masa bakar - saya tak cucuk pun....letupnya cuma letupan manja jer.
Bakar hingga betul2 masak (kulitnya hitam)
Basahkan tangan dan lurut terung utk keluarkan kulitnya.
Kemudian guna garpu dan penyek2kan terung. Celup terung dengan telur dan goreng atas pan dengan sedikit minyak. Guna nonstick pan lebih mudah....tak perlu guna minyak banyak.

Dua biji terung tu saya masukkan inti ayam baki buat roti john (Resepi klik di sini) aritu....sedap jugak....






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...