Sunday, April 10, 2016

OUZI LAHMA (LAMB OUZI)



Sesekali bila hujung minggu terajin nak masak menu timur tengah. Kekadang recycle resepi yang pernah dipost kat sini...ada masanya rajin nak cuba resepi2 baru yang nampak mengancam.

Kali ni saya masak ouzi kambing resepi lydia honey. Ikut kata lydia, ikut cara yang ori, beras tu kena sumbat dalam kambing....maknanya guna sekor kambing. Tapi lydia dah share cara lain yang rasanya sama dengan cara ori tu....terima kasih la....kalau tak, tak merasa nak makan ouzi ni sbb oven tak cukup besar nak sumbat kambing sekor....


OUZI LAHMA (LAMB OUZI)  @ ZLC

Perap kambing

1/4 bahagian kambing (saya guna dlm sekg lebih kambing slice)
2 sb ghee (boleh gantikan dengan minyak masak)
Garam secukup rasa
1 sk serbuk lada hitam
1/4 sk serbuk pelaga
1/4 sk serbuk kulit kayu manis
3 ulas bawang putih-tumbuk lumat
2-3 helai daun Bay
1 camb meat tanderizer (saya tak letak)

Cuci kambing bersih dan keringkan. Gaul rata dengan bahan diatas  dan perap semalaman. Panaskan oven 200C. Dalam oven proof/tray/ pyrex, bakar kambing selama 30 minit hingga keperangan menggunakan api atas bawah dan keluarkan sebentar dari oven. Masukkan sedikit air ke dalam bekas yang berisi kambing tadi dan tutup dengan aluminium foil. Bakar semula selama +-1 jam. Sementara menunggu kambing masak sediakan nasi.

Rice stuffing-

2 cawan basmathi
1 1/2 cawan air panas
2-3 camb ghee (boleh gantikan dengan minyak masak)
1/4 cawan badam (saya tak letak sbb takde)
1 batang kulit kayu manis
Secubit serbuk buah pala (nutmeg) dan serbuk pelaga
Serbuk lada putih dan garam secukupnya
Secubit arabic mixed spices - optional

Rendam beras selama 1 jam(saya rendam 1/2 jam jer) dengan air garam dan toskan. Carikan ghee/minyak dalam periuk, tumiskan sebentar kulit kayu manis. Masukkan beras dan gorengkan hingga beras jernih (transparent) dan masukkan baki bahan lain kecuali air panas dan gaul sebati.

Masukkan air dan masak nasik sehingga kering airnya dan matikan api. Bila kambing dah masak keluarkan dan buka cover aluminium. Angkat kambing dan ketepikan seketika. Air yang ada dalam bekas kambing jangan di buang. Masukkan nasi tadi dan gaul dengan air yang terdapat dalam bekas masak kambing tadi sekadar sebati.



Letakkan semula kambing di atas nasi tadi, cover semula dengan aluminium foil dan Masukkan semula dalam oven dan masak/ bakar lagi selama 15-20 minit pada suhu 170C. Offkan oven dan sedia untuk dihidangkan bersama plain yogurt dan salad kegemaran atau bersama sup/air rebusan. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...