Wednesday, September 30, 2015

Acar mangga muda

Menu serba ringkas hari ni...ikan goreng dan acar mangga..... Tak masak macam2 sebab sibuk prepare ayam dan lamb untuk program bbq di surau. Malam nanti kita makan special...

Hari ni sanggup ke pasar pagi2 mencari mangga muda yg masam. Semuanya sebab kecur air liur melihat masakan yang dikongsi Pn zuhairah kat group kkpbt. Rasanya kalau acar ni dah dua tiga hari akan tambah sedap sebab rasanya lebih sebati dan meresap dalam mangga tu.....dua biji pun banyak jugak dapatnya...boleh tahan seminggu jugak ni..

Acar mangga muda

Bahan2

2 biji mangga muda yg belum bersabut - potong memanjang - buang biji.
Ketepikan.

20 biji cili kering - gunting dan rebus - kisar (Cili mesti byk bru cantik acar ni)

5 ulas Bwg putih - dimayang halus
10 biji bwg merah @ 2 biji bawang besar - dimayang halus
3 inci halia muda - dimayang halus mcm mancis
2 sb biji sawi
2 sb Bijan 
Garam, gula merah dan gula putih secukup rasa.
Minyak untuk menumis

Caranya

Sangaikan bijan dlm oven atau dlm kuali tanpa minyak. Ketepikan.
Tumis bahan hiris dan biji sawi hingga keperangan.
Kemudian masuk cili kisar tadi
Tunggu garing dn warna jadi merah dan pecah minyak.
Bubuh garam dn gula merah, gula putih secukup rasa. Kacau sebati.
Setelah itu masuk mangga dan gaul hingga rata.
Akhir sekali tabur bijan. Tutup api dan sejukkan. Simpan dlm botol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...