Saturday, September 12, 2015

BINGKA ROTI DURIAN

Bingka roti durian......projek mlm tadi yang mengerikan.... Kenapa gitew???????. Mana tak ngeri....tengah2 blend adunan sekali gitu bahagian bawahnya terbukak...separuh adunan melempah ke bawah....tension betul masa tu....risau gak takut adunannya masuk dlm motornya boleh jadi short circuit pulok.  Nasib baik tindakan pantas akak dapat selamatkan separuh lagi dan lap adunan yg tumpah...

Frust punya pasal masa bakar tu akak tinggalkan ajer dan naik tidur......oven tu ada time....nasib la apa nak jadi, jadilah....

Pagi tadi turun ke dapur terus nampak bingka dah ada kat meja...putih tak garing...ok la tu...asal boleh di makan. Nak bakar semula tak sempat.

Adunan bingka ni saya terpaksa kisar sebab guna roti perancis yg keras mcm batang kayu...saya beli kat tesco....terkejut masa kuarkan dari balutan dia.....rupa pun dah keras...kalau guna roti biasa terpulang nak kisar boleh tak kisarpun boleh yer...

Resepi saya dapat dari fb Tips Hias Rumah. Saya dah olah sedikit ikut citarasa.

BINGKA ROTI DURIAN

Bahan-bahan:

5 keping roti 
2 biji telur - pukul sikit
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
1/2 sudu kecil garam
500ml santan
1 sudu kecil esen vanila ( tak letak sebsb bau durian dah mengancam)
10 ulas isi durian 

Cara-cara:

-Carik-carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
-Satukan susu segar@susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis. 
-Boleh juga blender semua bahan dan tak perlu ditapis.
-Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila, isi durian dan gula pasir, kacau sebati.
-Jika ada bekas bingka, tuang ke dalam loyang yang telah dilengser dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit dengan api atas bawah.
-Jika atas bingka dah cantik keperangan@ kecoklatan masa tengah bakar, boleh tukar api bawah sahaja. 
-Bergantung pada jenis oven. Kena perhatikan juga masa bakar..Biarkan sejuk baru terbalikkan dan potong.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...