Monday, September 7, 2015

Caramel croissant bread pudding



Nak makan dengan sos vanila boleh.....gitu je pun sedap. Saya malas nak buat sos jadi tuangkan susu cair jer....pun sedap...


Dah siap bakar saya taburkan serbuk coklat....

Dalam majlis ilmu di surau berdekatan aritu ada jiran yang bawa puding roti. Bila makan rasa sedap sangat dan lain dari puding roti biasa yang agak mampat. Puding di agak ringan. Jadi saya pun apa lagi....risik la resepinya dan roti apa yang dia guna. Rupanya dia tak guna roti keping biasa tu...tapi guna roti croissant. 

Balik rumah saya google resepi kat tenet dan jumpa byk variasi puding roti croissant ni... Dalam banyak2 tu terpikat pulak dengan resepi dari http://sloblogs.thetribunenews.com yang dia adapt dari nigella lawson yg femes tu. Guna gula hangus. Nak bagi tambah sedap saya tambah dengan buah peach.....ermmmm dap2nya...


Caramel croissant bread pudding

  • 2 stale croissants (Saya guna 8 ketul croissant saiz besar)
  • ½ cup sugar (saya guna 1 cawan gula)
  • 2 tablespoons water (4 sb air)
  • ½ cup heavy cream (1 cawan heavy cream)
  • 2 teaspoons vanilla extract mixed with 4 teaspoons water (2 sb esen vanila + 8 sb air)
  • ½ cup whole milk (1 cawan susu segar)
  • 2 eggs, beaten (4 biji telur- pukul sebati)

Preheat the oven to 350˚F. Panaskan oven suhu 170 C.

Tear the croissants into pieces and put in a small, oven-safe dish. Koyak2kan croissant kepada ketulan sederhana dan masukkan dalam loyang atau bekas kaca tahan ketuhar. Saya guna loyang sbb guna oven kecil.


In a medium saucepan, mix the sugar and 2 tablespoons water. Cook over medium to high heat until the mixture turns a deep amber color, about 3 to 5 minutes. Make sure to keep an eye on the caramel so it doesn’t burn. Dalam kuali, campur air dengan gula dan masak hingga gula perang gelap. Hati2 jangan sampai hangus. 


Remove the pan from the heat and carefully add the cream (it will bubble up like crazy). Then add the vanilla-water mixture and the milk, and whisk it all together. Still whisking, add the beaten eggs. Immediately pour the mixture over the croissant pieces and let steep for 10 minutes. Angkat kuali dari api dan masukkan cream sedikit2 sambil mengacau. Hati2 sebab bancuhan ini akan mengelegak dengan banyak. Tambah susu dan campuran vanila dan kacau sebati. Sambil terus mengacau, masukkan telur dan tuang ke atas croissant tadi. Saya susun buah peach di atas croissant sebelum tuang adunan telur. Biarkan selama 10 minit supaya croissant menyerap aduanan kastard.

Bake for 20 minutes; custard should look set. Bakar 20 minit atau hingga kastard masak.


Kalau rajin boleh buat sos vanila ni...resepi dari myrecipes.com.
Pelengkap puding roti....


Vanilla sauce
1/2 cup sugar
3 tablespoons light brown sugar
1 tablespoon all-purpose flour
Dash of ground nutmeg
large egg $
2 tablespoons butter $
1 1/4 cups whipping cream
1 tablespoon vanilla extract

Preparation

Whisk first 7 ingredients in a heavy saucepan; cook over medium heat, whisking constantly, 10 to 12 minutes or until thickened. Remove from heat; stir in vanilla. Serve warm or at room temperature.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...