Wednesday, September 16, 2015

Bun manis wholemeal

Air dah ada!!!!...air dah ada.....hapikan...bila bekalan air yang diputuskan atas pelbagai alasan kembali mengalir... Lega...Alhamdulillah...tambahan bila waktu cuti hujung minggu macam ni....perancangan hujung minggu ni pelbagai....senarai menunggu resepi pun panjang berjela untuk dicuba....bila bekalan air terganggu hasrat pun terbantut.... Sekarang dah ada air....seronok. 

Tadi buat kaswi, sementara tu uli doh guna BM. Dah siap uli, kembangkan dan bulatkan susun dalam loyang....simpan dalam oven utk proof...sementara tunggu tu ada tetamu datang...layan2 lepas tu lupa doh yg mengembang....3 jam perap baru teringat...gemukkkkksss jadinya....cepat2 on oven..set suhu 210 celcius suoaya cpt panas...

Lupa nak turunkan suhu terus masukkan doh...sib baik jengok selepas 10 minit tengok dah gelap rotiku...hehehe...sabo jer la...

RESEPI ROTI SOSEJ WHOLEMEAL

Bahan - Bahan :

440g tepung gamdum + 60 gm tepung wholemeal
50g gula kastor (boleh tambah jadi 80gm kalau nak lagi manis)
5g garam
50g susu tepung
5g GR Superbake @ 7g bread improver & 7g bread softener @ 10 gm kfine cream
8g yis
70g marjerin @ shortening 
1 biji telur ( jangan masukkan telur jika guna GR Superbake )
250gram air sejuk (peti ais)

Cara-Cara Dengan Menggunakan Breadmaker (sila rujuk teknik menguli):

Masukkan air, susu tepung, gula kastor & telur (bahan basah) ke dalam bread maker.
Gaulkan tepung, superbake @ improver & yis (bahan kering)
Masukkan bahan kering ke dalam bread maker. Pilih menu dough ikut BM masing2
Kemudian masukkan shortening @ marjerin dan garam ke dalam bread maker.
Keluarkan doh yang siap diuli dan timbang doh seberat 50 gram setiap satu.Uli bulat @ ikut citarasa anda. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...