Sunday, September 27, 2015

BAMIA KAMBING

Rezeki raya korban......smlm jiran hantar daging kambing korban.....bestnya....pagi ni terus masak sebab kalau simpan lama2 nanti dah tak fresh....

Saya guna resepi yang dishare sahabat2 dari group kelentang kelentung @ PBT. Saya olah sikit....tambah cili padi dan gula perang.....

Nak cepat saya guna periuk noxxa......45 minit siap masak dan dagingnya empuk...


BAMIA KAMBING

1 kg daging kambing
1 tin susu cair
100 gram jintan manis (saya letak 1 sb jintan manis yg telah dikisar)
100 gram jintan putih(saya letak 1 sb jintan putih yg telah dikisar)
10 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
3 cm halia
1 sb serbuk lada putih
7 biji kacang bendi
4 biji bawang besar, potong empat
4 sudu besar tomato puree
sedikit daun ketumbar dihiris
Garam secukup rasa
saya tambah gula perang secukup rasa
Saya tambah 10 biji cili padi (masukkan sebiji2)

cara-cara

Daging dibersihkan dan potong nipis
Kisar jintan manis, jintan putih, bawang merah, bawang putih dan halia.
Gaul daging bersama bahan kisar. Perapkan sejam.
Masuk dalam periuk bersama segelas air. Masak daging hingga empuk.
Kemudian masukkan serbuk lada putih, susu cair, kacang bendi, bawang besar, daun ketumbar, garam dan gula secukup rasa. Kacau hingga masak.
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...