Sunday, February 28, 2016

Rawon

 

Dah lama teringin nak cuba rawon, macam sedap jer tapi hasrat terbantut sbb buah keluwak aka buah kepayang ni susah la nak cari. Takde idea kat mana nak beli. Sekali gitu member akak kata nak pegi chow kit nak cari buah keluwak nak masak rawon.....apa lagi...."KR.....nak kirim dua kilo"....pergh....dua kilo terus. Nak pegi sendiri tu entah bila la nak sampai sbb hubby saya ni susah sikit nak gu tempat2 di kawasan bandaraya KL yg terkenal dengan sesaknya tu... 

Seronok gila bila KR bagitau buah tu dia dah belikan tapi sekg jer sebab jauh nak jinjing....takpe la janji dapat...sekg 16 hengget tu....berharga juga buah nih yer... Balik spital jemput hubby terus ajak dia singgah rumah KR. Tak sabar nak cuba resepi rawon dan lain2 yang menggunakan buah keluwak.

Ramai kut yang tak pernah tengok rupa paras buah keluwak atau kepayang ni.... Mai sini saya tunjukkan. Sebut kepayang familiar la sikit kat malaysia nihkan..... istilah mabuk kepayang mesti biasa dengar. Bila dah kenal buah ni dan dah baca info pasal buah ni jadi barulah faham kenapa istilah ni timbul.....rupanya buah ni ada racunnya....kalau tidak diproses dan dimasak betul2, buah ni boleh memabukkan dan menyebabkan keracunan. Nak tawarkan racunnya kena masak betul2...bila dididihkan racunnya hilang insya Allah....selain daripada tu, kalau tanam dalam pasir atau tanah pun katanya boleh buang racunnya. Jadi jangan la takut nak mencuba resepi yang mengandungi buah ni....sedap tak rugi mencuba.






Jom tengok resepi rawon yang saya dapat dari PBT @ Kelentang Kelentung.....sedap woo....baunya pun dah menarik perhatian anak2 dan suami sampaikan tak dan nak tunggu besok nak makan.

Rawon @ ZLC

1 kg daging lembu (nak sedap pilih yg ada tetel2/lemak2 - guna tulang bahagian tengkuk pun mesti sedap)
**5 biji bawang besar (10 ulas bawang merah)
**6 ulas bawang putih
**1 inci halia
**Seketul besar dua jari lengkuas
**Kunyit hidup sebesar setengah ibu jari
**2 batang serai ambil bahagian putihnya
**6 biji buah keluwak/keluak/kepayang (pecahkan dan ambil isinya sahaja)
**6 biji buah keras
**15 biji cili kering (atau boleh letak cili padi)
**1 sk serbuk jintan putih
**1 sk serbuk jintan manis
**1 sk serbuk ketumbar
5 helai daun limau purut
5 helai daun salam
4 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Hiris daging setebal setengah inci. Dan rebus hingga hampir empuk.
** Kisar hingga lumat. Tumiskan bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan daun limau dan salam. Kacau sebati seketika hingga terbit baunya. Tuangkan bahan tumis ke dalam periuk rebus daging tadi. Kacau rata. Perisakan dengan garam secukup rasa dan asam gelugur.
****ikut kata abang Putra Bugis Temasik rawon ni sedap dimakan keesokan harinya sebab semua bahan dah sebati rasanya dengan daging tu. Sesuai dihidangkan dengan nasi putih, bergedil, tempe, paru dan tauhu goreng, sambal kicap.

Resepi yang saya google di tenet dari beberapa sumber dari Indonesia, diorang letak tauge yg baru tanam tu...kontot2 jer.....masukkan rawon dalam mangkuk dan masukkan tauge tu dan ngap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...