Sunday, February 21, 2016

Roti wholegrain

Pilihan roti yg lebih sihat...kaya dengan bijirin. Boleh dipelbagaikan ikut citarasa dan kuantiti pun boleh adjust... Roti ni kalau kat kedai mahal diorg jual.... chia seed....flax seed...dan seed2 lain tu harganya boleh tahan. Tu yg jadi mahal roti ni. 
Mana nak cari chia seed....flax seed tu??? Kat giant, tesco dan kedai barangan arab ada jual. Bakeri tak pernah nampak pulak.....tapi sunflower...pumpkin...melon tu ada la...letak kekacang cam badam, walnut dan hazel pun ok jugak....
Apa pun nak letak kena tengok selera keluarga terutama anak2 juga. Anak2 saya suka makan roti2 macam ni...jadi makin seronok ummi buat....pantang nampak bekas roti kosong jer terus la keluarkan pengadun, penimbang dan loyang....bahan2 sentiasa ada. 

Resepi roti wholegrain  @ ZLC

500 gm tpg roti
100 gm tpg wholemeal
20 gm flax seed
20 gm chia seed
20 gm sunflower seed
20 gm habatus sauda
10 gm yis
6 gm improver
60 gm butter/margerin/minyak zaiton
350 ml air ais + 4 sb susu pekat.
8 gm garam

Satukan bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh selama sejam. Tumbuk doh. Bahagikan adunan.... Dah siap bentuk, biarkan naik dua kali ganda atau proof 60 minit atau 90 minit (ikut suhu masa tu....kalau cuaca sejuk, masa proof lebih lama). 15 minit sebelum tempoh proof tamat, panaskan oven suhu 180 C. Dah siap proof boleh la bakar selama 20 minit atau hingga keperangan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...