Saturday, February 27, 2016

Roti multigrain

Roti sihat.....dua tiga menjak ni dah tukar selera....sebelum ni roti putih, letak sosej la....macam2. Tapi tetiba budak2 ni suka makan roti kosong wholemeal. sehari sekg doh habis....tak cukup pulak tu kadang-kadang... Sekarang saya cuba pulak tambah pelbagai bijian. Bijian ni elok....kaya dengan pelbagai manfaat untuk kesihatan. Mula2 aritu saya letak tak banyak sangat bijian tu....takut anak2 tak suka. Bila tengok diorang boleh terima barula saya tambahkan kuantiti bijian yang saya gunakan. 



Pagi ni saya buatkan menu sihat. Sandwich telur kaya sayuran.....letak banyak2 untuk setiap sandwich dan wajibkan semua orang makan sampai habis. Tak boleh buang sayur.

Resepi roti multigrain  @ ZLC

Bahan2nya

500 gm tpg roti
100 gm tpg wholemeal
30 gm flax seed
30 gm chia seed
30 gm sunflower seed/ pumpkin seed/melon seed
30 gm habatus sauda
30 gm bijan
10 gm yis
6 gm improver
60 gm butter/margerin/minyak zaiton
350 ml air ais + 4 sb susu pekat.
8 gm garam



Cara2nya

Satukan bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh selama sejam. (kadang saya tak perap pun doh ni....lepas siap uli terus bahagi dan masukkan dalam loyang) Tumbuk doh. Bahagikan adunan.... Dah siap bentuk, biarkan naik tiga/empat kali ganda atau proof 60 minit atau 90 minit (ikut suhu masa tu....kalau cuaca sejuk, masa proof lebih lama). 15 minit sebelum tempoh proof tamat, panaskan oven suhu 180 C. Dah siap proof boleh la bakar selama 20 minit atau hingga keperangan. Dah siap bakar. sejukkan atas rak dawai. kemudian boleh la simpan dalam bekas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...