Tuesday, December 15, 2015

Kuih Serabai dan Kuah Durian



Resepi Tahrunnisah Jali yang dikongsi di fb saya gunakan untuk menu minum petang hari ni. Serabai, kuih traditional popular di Pulau Pinang yg seakan-akan apam dan pankek jadi pilihan. Kuih ni menggunakan antara bahannya nasi sejuk dan santan, dimakan bersama kuah gula melaka. Ada acuan khas untuk kuih ni tapi memandangkan saya takde acuan tu jadi saya guna non-stick pan saiz paling kecil. Untuk kuah saya pilih kuah durian yang disediakan ikut citarasa sendiri.

Semasa membancuh adunan saya tersilap. Teruja sangat nak membuat kuih ni sampaikan saya tersilap menggunakan tepung gandum. Ikut resepi guna tepung beras tapi hasilnya masih tak mengecewakan. Hasil google sumber dari negara jiran juga memang ada yang menggunakan campuran tepung gandum dan tepung beras....

Saya pernah post resepi yg menggunakan gram di link  http://zulfadreamland.blogspot.my/2011/10/serabai-dengan-kuah-durian.html?m=1

Kuih Serabai cicah Kuah Durian

Bahan2

2 cawan tpg beras (saya terletak tepung gandum)
3/4 cawan nasi sejuk
1 sudu kecik yis
1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan air 
2 sudu besar gula
sedikit garam

Caranya

1. yis, gula dan sedikit air suam dicampur dlm 1 bekas biarkan selama 5 minit utk
memastikan yis aktif...
2. kisar nasi sejuk dengan 1 cawan air tadi..dah hancur nasi tu
masukkan garam,tepung beras , santan,dan bancuhan yis tadi kacau
sebati .
3. Biarkan selama 2 jam lebih dalam bekas tertutup .
4. Panaskan acuan kuih serabai atau dlm pan kecik ke atau dlm acuan kuih
bakar..sapu dgn sedikit minyak dlm acuan tersebut...dah betul2 panas acuan tu masukkan adunan dlm acuan... sederhanakan api dapur dan tutup acuan.
Bila agak2 dah kering permukaan atas tu menandakan ia dah masak...cungkil guna
bende tajam tuk kluarkan kuih dari acuan.


KUAH DURIAN

Bahan2nya :

1 keping gula melaka
5 cawan santan sederhana pekat
20 ulas durian
gula jika perlu
daun pandan disimpul
sedikit garam
1 sudu tpg gandum*
sedikit air *
* gandum dan air bancuh terlebih dahulu.

Cara2 nya :

1.Gula melaka dan sedikit air ..dimasak dahulu kemudian ditapis tuk membuang bendasing.

2.Masukkan santan, durian, tepung, daun pandan, sedikit garam dan bancuhan air gula tadi masak hingga mendidih dan sentiasa dikacau. Jika kurang manis tambah la gula.

3.Kacau sentiasa sehingga masak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...