Monday, December 28, 2015

Kari Ayam (Indian style)


Dua minggu lepas kalau tak salah ada seorang sahabat masak Ratna Devi Rajamanickam share resepi authentic india, resepi asli ibunya. Saya masa tu tak sempat nak salin....baru browse through jer....ingat nanti2 nak save. Sekali gitu post tu didelete atas sbb2 tertentu. Tapi alhamdulillah...ada yg sempat screen shot dan share semula dengan.kawan2 yg bertanya...

Terima kasih Ratna dan yg berkongsi semula post ni....kalau tidak hilang resepi kari yg best ni macam tu ajer...

Kari ni memang kaw.....betul2 kaw....

Jom tengok resepinya..

1 1/2 ekor ayam potong sederhana

Rempah tumis 4 sekawan
2 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
6 kuntum buah pelaga

3 biji bawang besar saiz sederhana - hiris/potong bulat
4 tangkai daun kari
1 sb bawang putih (yg ditumbuk lumat)
1 sb halia (yg ditumbuk lumat)
4 biji cili masak (saya belah tengah ajer)
10 biji cili padi (saya tak letak)

1 1/2 sk serbuk kunyit
3 sb serbuk kari (saya guna kari basah)

Kentang
Tomato

Minyak secukupnya untuk menumis
Garam secukup rasa

Optional (saya tambah)
1 sb yogurt
1 cawan susu segar

Cara2nya

1. Tumis rempah 4 sekawna hingga naik bau.
2. Masukkan bawang dan daun kari. Tumis hingga naik bau dan bawnag sedikit perang.
3. Masukkan cili. Kacau sebentar.
4. Masukkan ayam dan serbuk kunyit. Kacau sebati
5. Masukkan halia dan bawang putih, kacau sebati dan masak hingga ayam separuh masak. Jangan tambah air. Air ayam tu dah cukup sbb kita nak ayam yg garing skit kat luar dan juicy di dalam.
6. Kemudian masukkan rempah kari. Letak air sedikit ajer dan kacau sebati. Masak hingga rempah pecah minyak. Penting untuk masak rempah betul2 untuk mengelakkan rasa rempah kari mentah dlm masakan.
7. Dah pecah minyak, boleh tambah air secukupnya, tomato dan garam secukup rasa. Kalau nak letak kentang inilah masanya.

Yang ni step tambahan saya:
8. Saya tambah pulak yogurt dan susu untuk rasa lemak2 dan sedikit masam....Kentang dah empuk boleh tutup api. 
9. Sedia dihidang dengan nasi dan juadah pilihan lain...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...