Sunday, December 7, 2014

Kaswi tepung pulut

Projek memalam tadi untuk sarapan dan bekal ke kolam renang....

Bahan A :-

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung pulut
1/2 sk kapur yang pekat
2 cawan air
sedikit warna coklat (saya letak kicap pekat) (kali ni tak letak sebab buat pandan flavor)

Bahan B :- 

Saya guna

1 1/2 cawan air gula teh c peng pandan
1/2 sk garam
1 cawan air

Resepi asal guna

3/4 cawan gula merah/melaka 
1/4 cawan gula pasir
1/2 sk garam
2 cawan air
2 helai daun pandan - disimpul    

Bahan C :-

kelapa parut kukus dengan sedikit garam dan daun pandan

Cara-cara

Campur bahan2 A ke dalam  mangkuk dan kacau rata. Ketepikan.Campur bahan2 B ke dalam  periuk dan masak hingga mendidih. Tuangkan ke dalam campuran A dan kacau rata. Tapis adunan.

(Saya adunkan bahan A dan B dan tapis)

Tuang adunan ke dalam loyang/acuan yang bergris dan dipanaskan dulu. Kukus selama 30-40 min jika mengguna loyang dan 15 min jika mengguna acuan lompang.Biar kuih benar2 sejuk, potong sesuai selera dan sajikan dengan kelapa parut kukus.



Ini la gula teh C peng yg saya gunakan. Stoknya saya kirim dari ipar yg duk kat mukah sarawak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...