Saturday, May 28, 2016

Sambal sotong


Sarapan dan juga bekal perjalanan ke Utara. Mengambil peluang anak2 dah habis exam....ayahnya ada kerja di sana. Ni kira tumpang sekaki....😆.

Dah terbiasa bila berjalan jauh dengan anak2, saya sediakan bekalan untuk dimakan sepanjang perjalanan. Macam zaman kecik2 dulu....mak dan arwah abah akan bawa bekal terutamanya untuk perjalanan menggunakan keretapi. Seronok betul makan sambil badan bergoyang2......nak sampaikan makanan dalam mulut pun payah. Rindunya kenangan tu.....bila keretapi berhenti kat mana stesyen nanti ada la penjual kacang putih...nasi lemak dan lain2....masuk ke gerabak berjaja atau lalu di tingkap2 sambil menjeritkan menu jualan masing2......sekarang dah takde suasana tu kat stesen2 keratapi. Dulu saya takde kamera kalau tidak pasti saya rakamkan suasana tu dan kongsikan di sini..

Hubby pun jenis yang sama dengan arwah.....jarang nak singgah mana2 kecuali ada keperluan dan tuntutan yang perlu dipenuhi. Jadi sepanjang perjalanan akan ada aktiviti makan2 dalam kereta....yang kehilangan pinya...

Perjalanan kali ni saya bekalkan nasi lemak sambal sotong dan telur rebus serta keropok, biskut dan roti. Bila bawa anak2 kecil berjalan jauh pastikan diorang selesa, kenyang dan terhibur.....jadi takde la kebosanan dan nantinya meragam melalui perjalanan yg panjang.....gitu le kekdah saya melayan karenah putra putri ahli syurga ni...


Sambal sotong ZLC

1 kg sotong cumi (sotong kecil yang nak masaknya, basuh2 terus masak....tak payah nak siang2)
2 senduk cili kering kisar
*2 biji bawang besar
*1/2 labu bawang putih
2 biji bawang besar potong bulat
Minyak secukupnya untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
2 batang serai ketuk
1 cawan air asam jawa cair

*Kisar. Masukkan minyak, cili dan * dalam kuali dan tumis hingga pecah minyak. Masukkan serai dan gula kacau rata hingga gula cair. Masukkan pula air asam jawa. kacau sebati. Masukkan sotong. Tumiskan hingga masak. Jangan terlalu lama.....lebih kurang 5 minit. Perisakan dengan garam secukup rasa dan masukkan bawang hiris. Masak seketika hingga bawang sedikit layu. Tutup api dan sedia dihidangkan.


**** sesetengah orang suka sambal yang berminyak untuk kelihatan lebih menarik tapi saya biasanya menggunakan minyak yang tidak terlalu banyak. Cili kena masak betul2 hingga pecah minyak untuk menghilangkan bau cili mentah dan kurang enak dalam sambal tumis nih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...