Monday, May 23, 2016

Puding roti croissant dengan karamel apple


Dah sebulan kot stok apple fuji yang kirim kawan belikan kat port klang tersadai kat bakul buah tu....takde sapa yang sudi kupas dan makan. Kalau atuk ada rajin la tolong kupas banyak2 dan hiris. Habis la juga budak2 kecik kat rumah ni makan. Tapi ni sampai kecut takde yg usahakan.

Semalam beli roti croissant, memang nak dijadikan puding. Jadi pagi2 lagi, selepas siap bersarapan, saya kupas semua apple, anak2 nampak berebut pulak diorang nak makan. Dah siap potong kiub pun berebut diorang nak makan....tapi masih banyak untuk dibuat puding croissant dengan apple.


Puding Roti Croissant Dengan Karamel Apple @ ZLC

7 ketul roti croissant - potong kecil atau koyak2kan
*4 biji telur gred A
*3 sb krim masam (sour cream)
*1/2 cawan keju krim (cream cheese)
*2 cawan susu segar
*3 sb gula perang (boleh tambah ikut citarasa)

Karamel apple

6 biji apple fuji potong kiub
6 sb gula
Sedikit garam

Panaskan gula hingga jadi keperangan. Masukkan apple. Masak hingga pekat.

Pukul sebati telur, sour cream, cheese, gula dan susu.
Letak 1/2 croissant dalam loyang/baking dish yg digris mentega. Tabur 1/2 kiub apple. Tuang setengah adunan telur.
Kemudian masukkan lagi baki croissant diikuti apple dan adunan telur. Biarkan selama 30 minit sebelum bakar selama 45 minit pada suhu 170 celsius atau keperangan dan adunan telur masak.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...