Tuesday, May 31, 2016

Kuih permata biru (bunga telang)

 
Banyak kali tengok kengkawan fb buat kuih ni jadi teringin nak makan. Biasa diorg buat warna hijau atau guna campuran tepung pulut hitam. Saya pula pilih warna biru dari bunga telang.

Kuih ni sama jer keturunannya dengan kuih koci, kuih badak berendam, puteri dua sebilik...
Bahan asasnya sama...tepung pulut...dadih santan.....inti kelapa. Bebola tu lebih kurang onde2 atau kuih peria lebih tepat. Sebab onde2 ni kita masak cara rebus tapi kuih peria kita kukus....sama macam permata nih.

Kuih ni boleh dikategori traditional dan moden kot.......traditional sebab lebih kurang keturunan yg saya sebutkan kat atas....moden dari segi presentation lakan.....hehehhehe.....apa pun kesimpulannya kuih ni sedap....anak2 suka.....dan rupa parasnya menarik. Moh kita buat untuk juadah berbuka puasa atau moreh nanti....

PERMATA BIRU (BUNGA TELANG)

Untuk onde-onde atau buah melaka

Doh

4 cawan tepung pulut
2 cawan air  rendaman kelopak bunga telang
sedikit garam

Masukkan tepung dalam besen.  Tuang air bunga telang sedikit demi sedikit dan menjadi doh yg lembut

Inti kelapa

1 biji kelapa parut (krlapa muda)
2 keping gula nisan (boleh ganti gula melaka @ gula putih secukup rasa)
Sedikit garam
1/4 cawan air
1 helai pandan simpul
1 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan sedikit air

Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Masak hingga semua sebati dan gula cair. Masukkan tepung jagung dan masak hingga inti kering airnya.


Untuk adunan putih :

4 cawan santan dari sebiji kelapa
1 cawan tepung beras
4 sudu tepung gandum
4 sudu tepung jagung
Garam secukup rasa


Cara

Satukan semua bahan di dalam periuk.

Kacau rata guna whisk dan masak atas api kecil hingga berwap.

Tutup api dan ketepikan.

Panaskan kukusan. Sapu acuan lompang dengan sedikit minyak supaya kuih tidak melekat diacuan.

Ambil sedikit doh dan leperkan, isi inti, tutup inti dan bulatkan menjadi bebola.

Masukkan ke dalam acuan. Letak doh ditengah-tengah acuan.

Buat hingga doh habis.

Tuang adunan santan dan kukus api sederhana selama 20 minit. Sejukkan sebelum dikeluarkan dari acuan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...