Wednesday, May 18, 2016

Sambal bilis petai


Setelah sekian lama mengidam nak makan petai akhirnya tertunai jugak hasrat.... Aritu pegi pasar terlupa nak cari....lagipun masa tu tangan dah penuh....dah tak daya nak menjinjing barang lagi dah...

Jumaat lepas pegi pasar ngan wanita2 anggun terus jer pegi cari petai supaya tak tercicir.... Lepas beli simpan petai ni sampai nyaris terlupa kewujudannya...ahak2. Kalau tidak kecut jer la petai tu.

Bila sebut pasal petai ni, setengah2 org takmo makan espcially masa kat luar sebab takut mulut busuk... haaaa....saya nak share satu petua supaya lepas makan petai kita tak payah nak risau pasal bau mulut nih... Petuanya simple jer...lepas makan petai, minum susu segar...Insya Allah beberapa minit selepas minum susu, mulut dah tak bau petai dah...cuma yg kuar kat bawah tu kekal.hanyit lah.....wakakakaka.....


Sambal bilis petai @ ZLC

1 mangkuk bilis
2 senduk cili kering kisar
2 biji bawang besar - hiris
6 papan petai
Garam dan gula secukup rasa
1/4 cawan air asam


Cara penyediaan

Panaskan minyak 1/2 cawan. Masukkan bawang. Tumis hingga naik bau. Masukkan bilis. Gorengkan seketika. Masukkan cili. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan gula. Kacau hingga gula hancur. Masukkan air asam dan perisakan dengan garam secukup rasa. Biarkan mendidih. Tambah air jika perlu...

Akhir sekali masukkan petai. Masakkan seketika. Jangan lama sangat...dalam 5 minit gitu boleh tutup api. Haaaa....gitu le cara teman menyediakan sambal petai yang dalam gambar tu. Mudah jer kan...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...