Friday, May 13, 2016

Bubur jagung pulut


Bubur jagung....faveret dari dulu kini dan selamanya kot.... Kalau buat mesti makan ulang2...bertambah2. Anak2 pun suka...

Kali ni buat lain macam sikit. Selalu kalau tak jagung semata selalu jugak letak sagu. Kali ni saya letak pulut pulak. Selain nak habiskan bagi pulut tanak untuk makan ngan mangga aritu, saya teringin makan yg stail macam ni. Sama dengan yang selalu saya pekena masa study dulu.....dijual di gerai Seksyen 2 tu....

Gerai2 kat situ hapenning masa tu....makanan murah...banyak...dan sedap. Gerai jual bubur ni (tak ingat no berapa) ada jual perbagai jenis bubur termasuk la bubur jagung pulut ni. Sesap bukan main....mengenyangkan pun sama sebab prnuh drngan serat dan kaborhidrat.

Bubur jagung pulut ZLC

4 tongkol jagung - hiris isinya.
1 cawan pulut (yang dah ditanak atau 1/2 cawan beras pulut)
Air secukupnya
2 keping gula nisan/melaka @ secukup rasa (masak dengan air hingga hancur dan tapis.)
Sedikit garam
Sehelai pandan - carik2 dan simpul
2 liter santan

Rebus daun pandan, jagung hiris dan beras pulut hingga pulut masak. Masukkan gula melaka/nisan dan garam secukup rasa. Kacau sebati. Biarkan didih seketika. Akhir sekali masukkan santan. Masak hingga mendidih. Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak. Tutup api.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...