Thursday, March 31, 2016

Karipap inti sardin

Setelah begitu lama tak buat karipap akhirnya terjebak juga hari ini. Baki inti sandwich untuk bekal dan sarapan anak ke sekolah saya buatkan karipap untuk sarapan pagi atuk pulak.

Macam2 bentuk ada.....suka2 melepas gian lama tak mengelim karipap....hahhaha. Buat karipap sardin paling senang sebab cuma perlu hiris dan gaul jer...tak payah nak tumis bebagai. Kalau org yg tak pandai seni kelim karipap ni pun no hal...ble jer.


Karipap inti sardin ZLC

Untuk inti

Bahan2nya

1 tin besar sardin/mackerel ditos sosnya dan dibuang tulangnya (tinggalkan sos dalam 1 sb jer)
2 biji bawang besar (kuning) dicincang
15 biji cili api dihiris halus (kalau nak lagi pedas ble tambah)
1 sk garam/secukup rasa

------------------------
Hancurkan ikan.
Gaul dengan bawang, cili dan garam hingga rata.
Dah boleh guna....

Doh karipap

1 kg tepung gandum
1 cawan minyak masak/butter yang dipanaskan
400 ml air sejuk/air ais
2 sk garam

Cara2

Masukkan tepung dalam bekas.
Masukkan garam.
Lubangkan tengahnya tapi jangan sampai nampak dasar.
Tuangkan minyak panas. Gaul rata - gunala senduk atau sudu, jangan guna tangan sebab panas.
Masukkan air dan uli hingga sebati.
Perap 1 jam dan uli lagi sekejap dan bolehlah mula mengelim karipap.

(Boleh guna acuan karipap untuk mendapatkan bentuk dan saiz yg standard kemudian klemkan semula secara manual supaya tak pecah)

Untuk simpan frozen samada bakar sekejap kat dalam oven atau goreng sekejap, sejukkan dan simpan dalam freezer.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...