Thursday, May 7, 2015

Sup ikan

Menu tengahari......pun yang ringkas tapi lengkap.....Sup ikan jer....lengkap lah kan....ada kuah, sayur dan lauk....kalau nak pedas ble buat sambal kicap....anak2 suka masakan berkuah macam ni....banyak diorang makan nanti...
 
Resepi sup ikan 

ikan siakap hitam - 1 ekor saiz sederhana
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1 biji bawang besar - hiris
2 inci halia - hiris
5 ulas bawang putih - hiris
air secukupnya
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

sayur
karot
bunga kobis
tomato
daun sup

Tumis bawang2, halia dan rempah tumis hingga naik bau dan keperangan. Masukkan air, biarkan air seketika. Masukkan ikan dan sayuran kecuali tomato dan daun sup. Masak hingga sayur empuk dan ikan masak sepenuhnya. Perisakan dengan garam secukup rasa. Biarkan mendidih dan masukkan tomato dan daun sup. Biarkan seminit. Tutup api dan pindahkan periuk dari dapur. (Kalau guna daun sup dalam masakan untuk memastikan masakan tahan dan lambat basi, pastikan daun sup/bawang dimasak seketika).
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...