Saturday, May 30, 2015

Kuih kaswi

Saya sukaaaaa sgt mkn kuih kaswi....tambah2 yg lembut jer tekturnya tu....beli tak best....nak sangat makan puas2 kena buat.... Rata2 resepi lebih kurang je bahannya...cuma sukatan ada beza....

Kali ni saya guna resepi azlina ina kat group resepi kita......Satu lagi, nak sedap gula merah tu guna yg timbang tu...yg berketul2 warna gelap...kuihnya nanti warna pekat cam saya buat nih...

Saya posa...pepagi lepas siapkan nasi goreng terus kukus kuih ni...nanti simpan skit untuk berbuka....

Resepi kuih kaswi

1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
Daun pandan

Masak hingga gula cair dan sejukkan.
Kemudian campurkan dengan

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1 sb air kapur (bancuh kapur dengan air dan biarkan mendap dan ambil airnya yg jernih untuk mengelakkan rasa pedo)
2 sb kicap pekat/masin/manis - guna la apa2 jenis kicap yg ada kat rumah tu

Kacau sebati dan tapis adunan supaya tiada tepung yg berketul.
Minyakkan loyang dan panaskan pengukus. Kacau adunan dan tuang dalam loyang.  Kukus selama 30 minit kalau guna loyang besar....kalau yg acuan kecik2 tu ble kukus 15 minit jer...

Sejukkan dan potong....gaul dengan kelapa parut yg digaul dengan sedikit garam....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...