Sunday, October 13, 2013

Ketupat pulut dan nasi daun kelapa

Pegi pasar nampak daun kelapa muda terus encik hubby ajak buat ketupat. Tapinya saya teringin nak makan ketupat pulut hubby pulak tak biasa buat ketupat pulut. Jadi lepas kakak anyam daun tu, kitrg bahagi dua, separuh buat ketupat nasi (hubby buat) dan saya buat ketupat pulut.
First time tau buat ketupat sendiri. Selalunya jadi penonton setia bila ibu tiriku buat. Kakak2 pandai anyam jer. Tukang isi ngan rebus ibu tiriku yang buat. Saya tukang tengok dan tolong anyam separuh jalan sebab tak pandai nak siapkan. Hehehe.....
Tapi sekarang kena belajar dan cuba buat sendiri sebelum ilmu tu tenggelam ditelan zaman. Nak beli boleh jer tapi bagi saya la nikmatnya kureng berbanding air tangan sendiri.....
Resepi ni saya ejas dari sumber my resepi kalau tak salah.

Bahan-bahan ( 18 biji - bergantung pada saiz)

1 kg  beras pulut - basuh, rendam 2-3 jam & tapis
Santan secukup nya - agak2 tenggelam ketupat - kalau santan pekat lebih sedsp dan berlemakla ketupat tu nanti...
Garam secukup rada
1 helai Daun pandan
+/- 18 biji Kelongsong

Isi beras pulut ke dlm kelongsong ketupat - jgn sampai penuh - agak2 ruang kosong dlm satu ibu jari kat bucu tu. Lepas tu matikan kedua2 bucu kelongsong dgn menyelitkan nya kedlm skit dan simpul.
Rebus ketupat dgn santan, daun pandan dan garam sehingga santan kering & keluar minyak.
Ketupat ni tahan sampai 2 hari tak basi sbb rebus sampai keluar minyak. Tapi kena lah panaskan tiap hari. Senang je nak panaskan, tempek je atas kuali dgn api yg kecil - lagi best jadi nya.
Santan dia kena tambah lagi....biar tenggelam ketupat tu...
Yang ini ketupar nasi en hubby
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...