Tuesday, June 16, 2015

Kuah rojak @ garam belacan


Dah lama tak mengacau kuah rojak aka garam belacan nih....last buat masa open hse 2 - 3 tahun lepas kalau tak salah....ker lama lagi...

Buat kali ni pun sebab kenduri kawen anak buah....hidangan sampingan. Laris kaunter rojak buah saya...hehehe....jenuh orang2 yg tolong potong dan kupas buah2annya....sekejap dah kosong tray...entah sempat tarik nafas entah tidak....kahkahkah. Kedudukan kaunter rojak buah ni jauh dari laluan masuk....rupanya ramai yg tak tau kewujudannya....huhuhu....kalau semua org serbu lagi tak menang tangan nak potong buah...nasib dan rezeki korang ler yer...


Nak buat kuah rojak ni tak susah dan tahan lama tanpa perlu simpan dlm peti sejuk......yg susahnya nak mengacau sampai pekat...mcm kacau dodol...tak ble berenti....supaya tak berkerak....jom saya bagi resepinya....

Kuah rojak

Cili kering dan cili padi kisar (kuantiti ikut pedas -:selera masing2. Kali ni saya buat kurang pedas sebab kesian kat bdk2 dan org yg tak tahan pedas - selalunya memang menjobang pedasnya)
1 kg sos cili
1 kg sos tomato
1 kg gula
200 gm belacan (kalau nak tambah petis pun boleh)
1 kg gula melaka
1 kg kicap manis
(Ada orang letak tepung jagung sebagai pemekat tapi saya tak pernah letak - saya kacau sampai pekat mcm kacau dodol tu jer)

Masak semua bahan hingga pekat. Sejukkan. Masukkan bijan. Hidang bersama buah2an pilihan. Taburkan kacang tumbuk ketika menghidang.

Jika suka

100 gm bijan - sangan/sangai - goreng tanpa minyak
200 gm kacang tanah - sangan/sangai - goreng tanpa minyak - tumbuk/kisar kasar (kacang tanah ni nak senang saya bakar dalam oven - masaknya sekata....tak penat mengacau)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...