Saturday, June 27, 2015

Danish butter cookies

Musim mengukis raya masih belum sampai kepenghujung....baru tengah2. Harini buat satu adunan biskut danish ni...mcm dlm tin bulat warna biru tu....dapat sikit jer satu adunan...satu balang sederhana.


Sumber resepi saya kali ni ialah fb buku resepi.....senang nak buat. Satukan semua bahan dan adun sebati...sekejap dah siap.

Danish butter cookies/Biskut mentega danish

bahan-bahan :

1 biji telur saiz besar (70g) - suhu bilik
200g salted butter (Lurpak @ pure butter jenama lain) - suhu bilik
320g tepung gandum (2 3/4 cawan)
130g gula icing (1 1/4 cawan)
2 sudu besar esen vanila
1/4 sudu kecil garam


cara-cara : 

1. Satukan kesemua bahan & gaul hingga sebati. Jika menggunakan mixer, had laju minimum.
2. Masuk kan adunan kedalam piping bag (pattern nozzle ikut suka).
3. Pipe kan adunan keatas dulang pembakar yg telah dialas dgn kertas pembakar.
4. Bakar didalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 200 darjah celcius selama 8 - 9 minit atau sehingga kecoklatan.
** Sebaiknya gunakan butter Lurpak untuk resepi ini kerana butter Lurpak ialah butter dari Denmark yg memberikan rasa & quality yg terbaik untuk biskut ni.

** Sekiranya anda bubuh pewarna, akan ada perbezaan rasa sedikit antara cookie plain & yg berwarna. Jika anda pentingkan rasa yg lemak & baik, kekal kan lah warna asli.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...