Saturday, June 27, 2015

Biskut badam rangup

Tahun ni mencari resepi2 kukis yang mudah. Guna bahan2 yg dah ada....menghabiskan stok kaedahnya. Masa dok intai2 group resepi kita nampak kukis azlina ina yg mudah nak buat...terus jer amik resepi dan cuba...

Masa bancuh bahan, anak2 minta buatkan kukis bentuk jari macam yg diorang pernah tengok kat tenet tu....ummi layan jer...buatkan 22 ketul untuk diorg makan....selebihnya potong bentuk 4 segi..

Biskut badam rangup

250 gm mentega
1/2 cawan susu pekat
1 sk esen vanila
1 biji kuning telur

Gaul rata mengunakan whisker atau senduk kayu.

1/2 cawan tepung jagung
2 sb tepung kastard
1 sk baking powder

Ayak dan satukan ke dalam adunan mentega. Gaul rata dengan senduk kayu.

Tepung gandum secukupnya.

Tambah tepung gandum sedikit2 sehingga membentuk doh yg lembut dan senang diterap dengan acuan atau dipotong.

Susun dalam loyang. Sapukan putih telur atau kuning telur dan tabur hiasan ikut citarasa. Bakar selama 20 minit pada suhu 160°C - 170°C.


Buat skit untuk anak2 makan jer....hidang nanti takut ramai yg pengsan....hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...