Friday, July 28, 2017

Cucur Kucai


Teringin makan cucur cicah kuah kacang. Dok teringat2 jer kesedapannya. Mula ingat nak jadikan sarapan tapi akhirnya jadi minum petang. Buat pun tergesa2 balik dari pejabat....sebabnya lepas maghrib nak berkejar semula ke pejabat sebab ada program sebelah malam.

Bukak jer pagar terus gunting daun kucai dari dalam pasu. Sayur2 lain saya tak letak...tak sempat nak mencari dah.

Cucur ni sedap makan dengan kuah kacang atau sos tak kesah la sos buat sendiri atau yang siap dalam botol tu. Saya hidang dengan kuah kacang yang memang kebetulan stoknya ada kat dalam peti air. Panaskan jer dah siap....


Cucur udang kaya sayur ZLC

1 cawan udang kulit putih (saya buang kepalanya - kalu taknak pun takpe sebb udang ni kulit lembut)
3 cawan tepung gandum
1 cawan kobis yg dihiris kecil
1 batang lobak merah dihiris lidi
1/2 cawan kucai potong pendek 2 inci
1 tongkol jagung hiris isinya
Garam secukup rasa
2 biji bawang besar cincang
3 cawan air

Minyak untuk menggoreng.

Satukan semua bahan dan gaul rata. (Tambah air jika adunan terlalu pekat).
Panaskan minyak. Sendukksn adunan dan goreng hingga garing. Hidangkan bersama sos cili thai atau sebarang pencicah pilihan.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...