Saturday, May 24, 2014

Tart nenas ariana rose

Tart nenas Ariana Rose....nama glamer sungguh. Mengalahkan retis... rasa macam tart nenas....ahak2.... Nak buat jenuh gak. Sesuai sgt kalu buat hantaran...boleh warnakan doh ikut citarasa masing2....saya buat warna kuning jer.

Nak membentukkannya pun ikut tangan memasing....saiz, kalau nak kecil skit boleh la kurangkan jem kat dlm tu....tapi saya suka jem banyak..tak puas makan tart nenas inti sikit2
....buat pun untuk makan sendiri...jadi buat la sesuka hati. Satu lagi kalu nak lagi sedap, inti tu buat sendiri....baru best.



Sumber keajaiban jemariku
Bahan-bahan:
250 gram butter
3 sb gula caster
1 biji telur kuning
1 sk esen vanilla
3 sb tepung jagung/kastard
3 sb susu tepung
3 cwn tepung gandum/superfine
*Inti nenas secukupnya.

Cara-cara:
- campurkan butter, gula, telur kuning dan esen vanilla...pukul guna whisk aje.
- kemudian masukkan tepung jagung/kastard, susu tepung dan tepung gandum sedikit2.....sambil uli hingga jd doh.
- setelah itu perap doh sekejap utk sebatikan bahan2 td....barulah dibentuk mengikut bentuk bunga ros
- buat kelopak spt bunga ros, hasilkan dlm 5 - 6 kelopak. Setelah itu ambil inti dan di cantumkan dgn kelopak pertama....kemudian cantumkan kelopak kedua secara selang seli hgga siap.

- Dah siap letakkan biskut ke dalam papercup.
- bakar dgn suhu 170 drjah celcius selama 15-20 minit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...