Monday, July 22, 2013

Sup yong tau fu

Semalam ada orang bagi yong tau fu. Bila tak abis tu simpan dalam peti ais ingatnya nak jadikan perencah mihun goreng berbuka nanti. Tapi tukar plan bila sayurnya takde. Tetiba teringat, allahyarhamah kakak dulu suka sangat makan sup yong tau fu kat gerai area rumah dia. Saya pun pernah cuba dan memang sedap.

Jadi apa lagi, terus jer kuarkan bahan2...

Air rebusan ayam secukupnya (saya rebus tulang temulang ayam yang saya debone untuk buat chic chop aritu.
*Segemgam ikan bilis ditumbuk halus
*2 inci halia hiris
*5 ulas bawang putih hiris
*1 biji bawang besar
Garam secukup rasa
Pelbagai jenis bebola ikan
---------

Tumis  * hingga garing. Masukkan ke dalam air rebusan ayam atau daging. Masukkan bebola ikan. Perisakan dengan garam. Dah siap.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...