Saturday, July 20, 2013

Pucuk ubi masak lemak tempoyak petai

Pucuk Ubi Masak Lemak Tempoyak Petai  ni saya cnp dari sajian kasih. Dulu2 arwah kakak yg selalu masak ni, jadi seumur hidup bari ni la cuba mssak sendiri. Arwah kakak n mak tiri dulu tumbuk pucuk ubi ni tapi yg ni hiris jer.

Bahan-bahan

di HIRIS KASAR

1 ikat pucuk ubi - hiris kasar
10 helai daun pucuk kaduk - hiris kasar (saya masukkan lima helai jer sbab kaduk yg saya tanam kat depan tu baru nak hidup.)
10 helai pucuk labu - hiris kasar (ni pun sama, x beli hihi)  
Bahan-bahan
di HIRIS HALUS

3 helai daun kunyit 
4 batang serai   

Bahan-bahan
di TUMBUK

20 biji cili api 
1 1/2 inci kunyit hidup
1 genggam ikan bilis

Bahan-bahan lain

6 sudu besar tempoyak
1 1/2 cawan santan pekat
1 cawan air
3 papan petai
1 keping asam keping
garam bukit secukupnya.

Cara membuatnya:

Rebus sekejap pucuk ubi yang dah di hiris kasar tadi. Toskan. Di dalam lesung batu, tumbuk cili api dan kunyit hidup hingga hancur.

Kemudian masukkan ikan bilis dan tumbuk kasar. Masukkan ke dalam periuk. Tumbuk kasar serai yang di hiris halus tadi juga dan masukkan ke dalam periuk.

Masukkan santan, tempoyak, asam keping, petai, pucuk ubi, pucuk kaduk, pucuk labu dan gaul atas api sederhana.

Masak hingga mendidih dan masukkan garam. Masak ikut kepekatan yang dikehendaki.  *kalau pucuk kaduk dengan pucuk labu takde, boleh jer masak pucuk ubi tu shj.. sukatan bahan lain tetap sama.

*resepi ni memang tak guna bawang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...