Wednesday, July 10, 2013

Berbuka puasa dengan ikan masak bumbu kuning

Resepi ni saya cnp dari sajiansedap.com. Blog ni merupakan blog masakan dari indonesia. Gambar lokio tu pulak saya amik dari detikfood. saya cari kat paaar tapi tak jumpa la pulak. jadi saya gantikan dengan chinese leek.

Rasa masakan ni mcm ikan masak acar aka cuka pun ada. Macam masak pindang pun ada... ye la kannnn...dah serumpun. kalau perhatikan resepi lauk pauk indonesia nih banyak menggunakan rempah ratus seperti daun salam, buah keras, lengkuas, cekur dll. Cuba la yer....sekali sekala di bulan ramadhan ni kena la tukar2 selera...

Bahan-bahan/bumbu-bumbu :

500 gram ikan tongkol, dipotong 3x 3 cm (saya guna ikan ibu gelama)
1/2 sendok teh garam
1 sendok (sudu) teh air jeruk nipis (limau nips)
50 gram lokio, dipotong ujungnya
10 buah cabai merah utuh (cili sebiji2)
5 lembar daun jeruk (daun limau purut)
1 lembar daun salam
1 batang serai, dimemarkan ( diketuk )
2 cm lengkuas, dimemarkan ( diketuk )
1/2 sendok (sudu) teh garam
1/2 sendok (sudu) teh gula pasir
500 ml air
1/2 sendok (sudu) teh cuka
2 sendok makan minyak untuk menumis minyak untuk menggoreng

Bumbu Halus (tumbuk lumat):

7 butir bawang merah
3 siung bawang putih
2 butir kemiri ( buah keras), disangrai
2 cm kunyit, dibakar
2 cm jahe ( halia)

Cara Pengolahan :

Lumuri tongkol dengan garam dan air jeruk nipis. Diamkan (perap) 15 menit. Goreng ikan dengan minyak yang dipanaskan di atas api sedang sampai matang. Angkat dan tiriskan (toskan).

Panaskan minyak. Tumis bumbu halus, daun jeruk, daun salam, serai, dan lengkuas sampai harum. Masukkan cabai rawit utuh dan lokio. Aduk rata. Tuang air. Masak sampai mendidih. Tambahkan garam dan gula pasir. Aduk rata. Masukkan ikan tongkol. Aduk sampai matang dan meresap. Tuang cuka menjelang diangkat. Aduk rata.  

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...